Liste over innhold av salisylsyre og aminer

Liste over innhold av salisylsyre og aminer - grønnsaker fra kjøkkenhagen på hytta

Liste over salisylsyre og aminer finner du i denne artikkelen her: Denne listen er veiledende og tar utgangspunkt I forskning gjort på Royal Alfred Hospital, Sidney, Australia

Når du søker på internett er det mange lister, noen ermer pålitelige enn andre.

Innhold av salisylsyre og aminer avhenger av for eksempel slag, modningsgrad, lagringstid og lagringsforhold, og kan derfor variere sterkt. Det kan vœre en av årsakene til at listene ikke alltid stemmer overens.

Det finnes også mange forskjellige aminer, noen reagerer på alle, andre mer på en type enn en annen.

Et annet ord for biogene aminer er vasoaktive aminer. Histamin, tyramin, tryptamin og serotonin er noen av de biogene aminene man kan reagere på.

Innhold av salisylsyre/salisylate varierer i epler

Noen typer epler har svœrt høyt innhold av salisylsyre mens andre har et lavere innhold av salisylsyre. Slik kan det også vœre med andre matvarer. Som en tommelfinger-regel, er det slik at frukt som er umoden har høyere innhold av salisylsyre enn frukt som er moden. Når det gjelder aminer, har frukt som er overmoden (f.eks brune bananer) høyere innhold av aminer enn frukt som er passelig moden.

Det er veldig farlig å spise en ensformig diett. Hvis du reagerer på aminer og salisylsyre er det derfor viktig å øke toleranse evnen til aminer via kosttilskudd. For eksempel gode tarmbakterier (bioacidophilus) og annet kosttilskudd etter anvisning av lege.

Å ta flere og flere matvarer ut av kostholdet, og ikke erstatte de med andre, mer nœringsrike varer, er veldig farlig. Feilernœring og mangelsykdommer kan føre til flere symptomer enn det som du startet dietten for i første omgang. Hvis du må kutte ut mye, anbefaler jeg at du har kontakt med en kyndig veileder.  Toleranse-evnen varierer fra person til person.

Noen kan bare kutte ned på å spise ferdigmat med Estoffer og masse sukker, og ikke spise så mye fra de høye kolonnene. Som for eksempel konsentrater av tomat, juice og tørket frukt. Andre må gå nøyere til verks. Andre igjen må vœre så nøye at de må ta for eksempel koke- og steketiden i betraktning. (Aminer økes ved steking/bruning). Alle måltidene bør vœre sammensatte. Det er viktig med både grønnsaker og gode proteinkilder.

Liste over innhold av salisylsyre og aminer

Grønnsaker

S = inneholder Salisylsyre A = inneholder Aminer G = inneholder Glutamat

Lav Medium Høy Veldig høy
Bambus skudd Tørkede bønner
Bønne spirer (inneholder aminer hvis de er gamle) Rosenkål
Kål
Stangselleri
Gressløk
Choko
Purre
Linser
Isberg salat Mungbønner Kruspersille
Tørkede erter
Hvit potet
Vårløk
Kålrot
Hvitløk
Asparges (s)
Rødbet (s)
Gulrot (s)
Salat (s)
Gresskar (s)
Pastinakk (s) Nypoteter og røde poteter (s)
Søtpotet (s)
Nepe (s)
Skrellet agurk (s)
Alfa alfa spirer (s) Chili pepper (s)
Mais (s)
Agurk (s)
Løk (s)
Reddik (s)
Tomat uten skrell(S+G+A) Brokkoli (s og a) Blomkål (s og a)
Sopp (s, a, g)
Spinat (S and A) Fermenterte grønnsaker (S + A) Tomat med skrell

Frukt

Lav Medium Høy Veldig høy
Skrellet pœre (inneholder et annet kjemikal og tåles ikke av alle) Gule epler, (golden deliciouse (s)
Banan (a)
Mango, (Høy i s hvis den er umoden, høy i a hvis overmoden) Papaya (a)
Rabarbra (s)
Granny Smith epler (s) De fleste bœr inneholder mye salisylsyre, bringbœr inneholder i tillegg aminer.
Melon (s)
Nektarin (s) Granateple (s)
Fersken (s)
Over moden banan (a) Druer (s og a)
Svisker (s og a) Rosiner
Ananas (s og a) Plommer (s og a) Tørket frukt (s og a) Appelsin (s og a) Avokado (s og a) Oliven (s og a)

Kjøtt, fisk og egg

Lav Medium Høy Veldig høy
Fersk biff
Fersk kylling (uten skinn)
Ferske egg
Ferskt lammekjøtt Ferskt kalvekjøtt
Fersk hvit fisk
Kjøttdeig som er lagret/aldret (a)
Pølser, salami, (a) kylling m/skinn (a) (obs kylling produkter laget med skinn) Kraft fra kjøtt (a)
Skinke (a)
Grise kjøtt (a)
Laks som er lagret (a) Sardiner og tunfisk i boks (a)

Melkeprodukter, ost, yoghurt

Lav Medium Høy Veldig høy
Fersk youghurt
Noen typer soyamelk Smøreost, f.eks. Snøfrisk Meierismør
Fløte
Rømme
Fersk Cottage cheeze
Yogurt med kulturer av bakterier Milde oster (a) Lagret youghurt med kulturer
Noen typer soyamelk (s and a)
Skarpe, lagrede oster (a) Lagret soya yoghurt

Korn

Lav Medium Høy Veldig høy
Bygg
Hirse
Ris
Havregryn
Hvete (veldig syre dannende og ekstra høyt i gluten) Spelt
Cornflakes (s) Frokostblanding med tørkede nøtter/frukt (s + a)
Frokostblanding med honning (s)

Annet

Lav Medium Høy Veldig høy
Salt
Hvit pepper Valmuefrø
Lønnesirup
Lyst rørsukker (hvitt sukker er ikke sunt for det er bleket, veldig brunt sukker inneholder salisylsyre)
Svart pepper Coriander Kanel
Mange krydder ligger her, og må brukes med måte
Kakao (har gått gjennom en prosess hvor det utvikles mye aminer)
Mørk sjokolade

Nøtter/frø

Lav Medium Høy Veldig høy
Ferske cashewnøtter Gamle cashewnøtter Brasil nøtter (a) Solsikke frø (a)
Hassel nøtter (a) Solsikke frø (a) Mandler (a)
Denne listen ble skrevet i 2014. idag finne det flere apper som kan brukes. De jeg har funnet er på engelsk. Det kan også være lurt å sammenlikne lister og apper og så skrive nøye lister for å finne ut hva du tåler eller ikke.

Legg igjen en kommentar