Hjemmelaget kokosyoghurt med jordbær - Foto Pixabay

Hjemmelaget kokosyoghurt – enkel å lage

Hjemmelaget kokosyoghurt blir fyldig og kremet på konsistens. Den er enkel å lage og du kan smaksette den akkurat som du vil, og bruke den som en hvilken som helst annen yoghurt.

Oppskrift på hjemmelaget kokosyoghurt

Jeg bruker kokosmelk fra Änglamark (Coop), synes den er lett å få tykk. Dessuten er den økologisk og ikke tilsatt så mange tilsetningsstoffer. Du kan selvfølgelig gjøre porsjonene større enn dette, men for meg passer det å lage små porsjoner for at de skal holde seg så friske som mulig.

  • 1 boks kokosmelk 330 ml
  • 3 ts probiotika (jeg bruker Probioform fordi den er en del av de kosttilskudd jeg tar hver dag. Den er fin å bruke som probiotikatilskudd og god for tarmen) Super8 eller andre probiotika er sikkert like bra. Innholdet i kapsler må tas ut.
  • 3 ts FOS

Visp dette sammen i et rent Norgesglass med lokk e.l. La det stå på benken eller et gulv med varmekabler i max 2 døgn. Sett det deretter i kjøleskapet. Når den har tyknet er den klar til bruk.

Husk at hygiene er veldig viktig når du fermenterer.

Forslag til smakstilsetninger

Du kan selvfølgelig tilsette yoghurten det du måtte ønske og tåle, men her har du hva jeg bruker og som er lavkarbo, uten sukker og gluten. Rene og helst økologiske varer altså:

  • Alle typer bær – jeg bruker friske bær når jeg får dem økologisk, ellers bruker jeg økologiske, frosne bær som jeg de har på Coop. Disse kjører jeg kjapt med stavmikseren.
  • Mandler, valnøtter og hasselnøtter. Disse er bløtlagt over natten og tørket.
  • Vil du ha den litt søtere kan du bruke 1/2 ts Munk Fruit som du får kjøpt på blant annet Økohjertet.no
  • Jeg synes det er godt å raspe litt limeskall på toppen når jeg serverer det ved siden av bærene
  • Den passer utmerket som dressing til salater, men da tilsetter jeg hvitløk og hjemmelaget urtesalt

Det er bare å teste ut og prøve seg fram.

TIPS! Artikkelen om hvordan du aktiviserer enzymer i nøtter finner du her

Hjemmelaget kokosyoghurt med bringebær Foto Pixabay
Hjemmelaget kokosyoghurt Foto – Pixabay

Hva er fermentert mat?

Fermentering eller gjæring er en katabolsk reaksjon hvor sukker omdannes til alkohol, syrer og karbondioksid ved hjelp av mikroorganismer. Gjæring brukes til foredling og konservering av ferske drikke- og matvarer.

Prosessen brukes til å produsere vin, øl, og eddik, men gjæring brukes også for bevaring ved produksjon av melkesyre i sur mat slik som sure agurker, kimchi og yoghurt. Vitenskapen om gjæring er kjent som zymologi (gjæringslære).

Fermentering er også en gjæringsprosess der det foregår en nedbrytning av proteiner. Prosessen skyldes mikroorganismer som naturlig finnes på for eksempel fisk; da har melkesyrebakteriene en sentral rolle. I fermenteringsprosessen spalter mikroorganismer stivelse og sukker, og det dannes smaks-og aromastoffer. Eksempel på fermentert fisk er rakfisk, gammelsaltet sei, surstrømming og gjæret fiskepasta, som brukes i flere asiatiske land. Sauerkraut er fermentert kål. Norsk gammelost og pultost er fermenterte oster.

TIPS! Her viser jeg deg hvordan du lager ditt eget urtesalt – helt uten tilsetningsstoffer og supergodt

Lag ny yoghurt av den gamle!

Akkurat som du lager en surdeigsstarter når du driver med surdeigsbaking, gjør du også når du lager ny yoghurt av den du ha en rest igjen av. Du tilfører det du har igjen av den forrige yoghurten med litt FOS og en ny kartong med kokosmelk.Så er du i gang med en ny kokosyoghurt.

Dersom du bruker opp yoghurten, er det bare å starte på nytt slik du ser i oppskriften over her. Det er oftest slik det foregår hos meg. Jeg glemmer som regel å la det være igjen noen rester.

Kilder:

Legg igjen en kommentar