Chiapudding med bær er like god som frokost og dessert - chiapudding klar til servering

Chiapudding med bær er like god til frokost som dessert

Chiapudding er både næringsrikt og mettende. Hva du ønsker å toppe den med, eventuelt fylle den med, er helt opp til deg selv. Du tar det du liker aller best. Jeg vil gi deg noen forslag til topping.

Grunnen til at chiafrø passer så godt til pudding er at de sveller i kontakt med væske. Det er sunnhet i hver skje for å si det slik. De inneholder dessuten sunne fettsyrer, proteiner, antioksidanter, mineraler og vitaminer.

Her viser jeg deg et alternativ som jeg synes smaker utrolig godt. Tidligere tålte jeg ikke bær, så da er det kanskje forståelig at jeg velger meg bær til chiapuddingen når det nå tåles helt fint.

Her har jeg brukt blandingen mandelmelk og chiafrø. Du lar blandingen stå i kjøleskapet noen timer eller aller helst over natten. Da får du den konsistensen som det skal være på en chiapudding.

INGREDIENSER I CHIAPUDDING MED BÆR

  • 3 ss chiafrø
  • 2 dl mandelmelk
  • 1/2 ts Monkfruit

Bringebær, blåbær, jordbær, granateple, kokosflak

Du kan velge kumelk, kokosmelk eller andre veganske alternativer.

FREMGANGSMÅTE

Visp sammen chiafrø, mandelmelk og monkfruit for hånd. La puddingen stå en time i kjøleskapet før du tar den ut og rører litt i den. Det er viktig å blande chiafrøene godt etter hvert som de sveller.

Jeg velger å blande bærene i chiapuddingen når puddingen har stått en time eller to i kjøleskapet. Dessuten topper jeg det med noen bær også, for at det skal se delikat og lekkert ut. Du kan også bruke kun topping og ikke blande noe inni chiapuddingen.

Jeg bruker ofte granateple og kokosflak som topping i tillegg til bær.

Spesiallaget chiapudding fikk jeg servert på Radisson Blu Beitostølen
Chiapudding som ble laget etter mine ønsker og behov på Radisson Blu Mountain Resort, Beitostølen

Du kan selvfølgelig bytte ut ingredienser og prøve det frem til noe du liker godt og som er sunt for deg.

Når du ønsker å spise teraputisk mat for å bedre helsen betydelig, kan du ikke velge og vrake ingredienser på øverste hylle. Da er det viktig å holde seg til det som er anbefalt av din lege/ernæringsveileder/couch. I mine oppskrifter tar jeg derfor utgangspunkt i det som kan gjøre meg friskere og som tåles godt i et slikt helseprogram/-undervisning.

Jeg har tidligere vært svært plaget av histamin- og salisylsyreintoleranse, men etter endring i kostholdet har disse matintoleransene forsvunnet. Det er et hardt arbeid og jeg får undervisning av dyktige leger og helsecoacher for å nå mine mål. Sånt er altfor krevende å holde på med på egenhånd. Det handler om persontilpasset behandling.

MAT FRA BUNNEN AV! Her kan du lese artikkelen min om hjemmelaget kokosyoghurt – enkel å lage

Følg meg gjerne på Facebook for oppdatert informasjon om persontilpasset behandlig og gode oppskrifter uten tilsetningsstoffer, gluten, sukker og kumelk.

Legg igjen en kommentar